Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 23:39

7 dl vispad grädde

450 g philiadelphiaost

1 dl kakao

150 g hackad choklad (jag tog Paranöts Åttifemman,EKO)

2 Äggulor

3 vispade äggvitor

Steviaströ eller annan LCHFgodkänd sötning (jag tog ca 1 dl)

Vaniljpulver (jag tog ca 1 msk) 


Vispa grädden ordentligt fluffig. I med osten, kakao, äggulor, den hackade chokladen, steviaströ och vaniljpulver efter smak.

Vispa äggvitorna för sig och blanda i.

Frys i portionsförpackningar ca 25 cl.

Denna är helt underbar om jag får säga det själv och alla de som smakat den säger detsamma. Så missa inte! :D

Förlåt för den tråkiga bilden men jag tänkte att en bild tråkig bild är bättre än ingen bild.    

 

 

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 19:56

Jag ÄLSKAR denna oljan!

Jag tar alltid en tesked i mitt morgonkaffe för att min ämnesomsättning ska sätta igång! Smakar inget och mätar bra! Bränner fett och ger dig bra näring!

Sen när du druckit upp ditt kaffe kan du smörja in kroppen och du får len och mjuk hud som varar länge. Utan att lukta unket.

Och sist men inte minst. Denna olja passar utmärkt till att steka i! Tål höga grader.


Finns på bland andra:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-pure-coconut-oil-eko-500-ml


 

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 19:45

Vilken underbar produkt!!

Jag har testat denna till bland annat köttfärssås. Wow.. Mama Mia..

Bara skölj de krispiga nudlarna i kallt vatten, låt rinna av och blanda i varm köttfärssås. Låt nudlarna bli varma och avnjut!!

Endast 2 kolhydrater/ 100 gram

(Och 6 kalorier/ 100 gram)


Kostar 23.90:- på Willy´s (har hört att de även ska finnas på Citygross och Ica?)

Skulle inte Willy`s ha (där jag handlar finns de vid de asiatiska matvarorna) så har Willy´s så att man kan beställa in om man ber dom.


    

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 19:37

(Källa: http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-/gratang-mos-tillbehor/lchf-purjoloksgratang/)


Detta är ett av de bästa recepten på tillbehör till kött/fisk eller fågel jag någonsin testat!


Räcker till ca 4 personer


ca 600 g purjolök, ca 2-3st
5 st ägg

2 dl mjölk

3 dl grädde

Salt & peppar

2 dl riven prästost, västerbotten eller annan smakrik ost


Sätt ugnen på 200°.

Skär purjolöken i 3 cm långa bitar.

Förväll purjolöken i kokande saltat vatten i 4 min.

Låt rinna av och krama sedan ur lite av vattnet.

Vispa ihop alla övriga ingredienser men spara hälften av osten.

Smörj en ugnssäker form (eller mindre portionsformar), lägg i purjobitarna och häll äggstanningen över.

Grädda mitt i ugnen i 20min.
Ta ut och täck ytan med resten av den rivna osten. Grädda därefter ytterligare 20 min eller tills ytan får fin färg.

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 19:23

1 ½ dl sesammjöl

½ dl mandelmjöl

1 dl skalade sesamfrön

1/2 dl solroskärnor 

2 msk kokosolja (gärna http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/2-x-cocosa-pure-coconut-oil-500ml )

2 ½ dl kokande vatten

Några nypor flingsalt


Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål.

Tillsätt kokosolja och kokande vatten.

Häll ut smeten på en bakplåtsklädd bakplåt.

Strö över lite flingsalt och ställ in i ugnen i ca 30-40 min. Ta ut det när det är fast. Skär i bitar och låt ev kexen torka en stund på eftervärmen i ugnen.


Mycket gott till ostbrickan!

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 19:14

 
200 g hasselnötsmjöl
75 g smält smör
2 dl sötningsmedel (skall motsvara 2 dl socker)
2 ägg (helst ekologiska)
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i t ex micron.
Rör ihop alla ingredienserna med sked och tillsätt sist smöret.
Klicka ut med lite mellanrum på ett bakplåtsklädd plåt.
Baka tills de är fasta och har fått lite fin gyllenbrun färg.
Njut!

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 18:24

(Källa: http://sandbergsreceptblogg.blogspot.se/2012/02/blomkalssoppa-med-bacon-lchf.html)


Ingredienser för 4 personer:
1 blomkålshuvud (ca.500 g)
1 gul lök
2 msk smör
5 dl vatten
2 msk kycklingfond, (Bongs)
3 dl vispgrädde
Ett paket knaperstekt bacon
Salt, peppar
Parmesanost

Gör så här:
Börja med att hacka den gula löken fint och fräs löken med smöret i kastrullen.
Slå på vatten och kycklingfonden.
Dela blomkålen i små buketter, och lägg i kastrullen och låt koka i minst 15 min eller tills de är mjuka.
Slå på grädden och låt koka upp sedan är det bara att köra med mixerstaven tills soppan är slät.
Krydda med salt och peppar efter smak.

Skiva upp baconet och stek knaprigt.
Slå upp i soppskål och garnera med bacon och parmesanost (helst av god kvalitet).


 

Av Sofi Nilsson - 13 januari 2014 18:04

Vilken dag det varit idag! Jag har hunnit med att både frysa häcken av mig vid busslämningen (Eddie till skolan), träna med Malin, "pulsa" i nysnön med kidsen OCH göra en underbar blomkålssoppa med krispig bacon och smakrik parmesan! Självfallet LCHF.

(Sen bidde det en pastagratäng med körv, lök och ost (gouda & mozzarella-blandning) till resten av familjen. Men soppan behåller jag SJÄLV!)

Det ni!   


 

Två väldigt påbyltade ungar. Det var rätt mycket snörök om man säger som så..

Presentation


Välkommen till mig!
Jag heter Sofi och här kommer jag skriva ner BRA recept och idéer (främst LCHF) och mina tankar om liv och politik (jag är stolt sverigedemokrat).
Jag är gift, bor långt ute på landet, och har två fina barn på 11 & 6 år.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lchf recept


Skapa flashcards